Instagram: @finahem
Mejl: info@unikau.se







onsdag 11 september 2019

SKOGENS GULD



Ja jag vet det är gul kantarell som egentligen brukar kallas skogens guld. Men för mig får den silvermedalj. Skogens guld, om inte diamanter är för mig de härliga trattisarna. Tycker det är så mycket mer smak på dem, men visst gula är inte fel de heller. 

I år tycks det vara gott om det, iallafall här i Sörmlands skogar. 
Tog en liten snabbis in i skogen med hunden idag och plockade med mig det jag hittade bara längst stigen. Det kommer räcka gott och väl till en härlig kantarellsås ikväll. 
Här ska ni få receptet på den så att ni också kan mumsa. 

Kantarellsås ala Solvik
Trattisar i önskad mängd
5 dl vispgrädde(fett men godast så)
2 msk kantarellfond
1 msk tomatpure
smör
soya
salt
vitpeppar

GÖR SÅ HÄR:
Stek på svampen i riktigt med smör. Salta. Häll i grädde, tomatpure och fond. Låt puttra 5-10 min. I med ngn nypa vitpeppar och soya tills du får både önskad färg och smak. 
Vill man så har man i lite mjöl för att få den tjockare. Själv brukar jag göra som så att jag gör färdigt såsen i god tid så att den hinner svalna och när det är dags för mat så värmer jag på den och då brukar den bli precis så i konsistens som jag iallafall tycker bäst om och jag intalar mig själv att smaken blir en aningens bättre också.

SMAKLIG MÅLTID!




Nästa inlägg kommer att handla om årets projekt; poolhuset. 
Kan vara intressant för den som ska bygga attefallshus eller ska fixa till gäststugor/gästrum. 

Inga kommentarer: